Kost


Det smukke billede af en kornmark repræsenterer meget godt en af danskernes ynglings spise nemlig brød – brød og atter brød og helst det lyse fluffige som man kan spise meget af! Vi anvender efterhånden  rigtig meget raffineret hvede i en del færdigretter som pizza, boller, brød og kager.

Problemet er bare at flere og flere oplever at de faktisk ikke tåler det særligt godt de får mave/tarm problemer bliver oppustet – får irritabel tyktarm eller utæt tarm (leaky gut) udvikler cøliaki, morbus crohn. Og det er ikke altid lige let at få opklaret hvorfor man egentlig går og har det dårligt, for rigtig mange der har gluten intolerance, kan ikke påvise det via en blodprøve eller gennem kikkert undersøgelse. De kan bare mærke de har det skidt og har temmelig mange sygedage i forhold til andre. Derfor ser jeg mange klienter hvor jeg via vegatesten kan påvise at de har en intolerance overfor Gluten eller hvede og som faktisk får det bedre når de helt udelader det.

Jeg tænker at en del af problematikken  er at vi i årevis har forædlet vores korn for at få mest muligt ud af høsten at vi udpiner vores marker og spreder gylle ud over dem (fyldt med antibiotika) og så til sidst raffinerer melet inden det havner på hylderne – hvor det står lyst og fint men uden særlig mange næringsstoffer tilbage, så når det kører gennem vores fordøjelse er det nødsaget til at stjæle vitaminer fra vores krop, i processen for at blive nedbrudt, og når vi så ikke får tilført næringsstoffer, men i stedet bruger dem vi har, ja så belaster det organismen og vi kommer i underskud.

Er du en af dem der reagerer på Gluten så skal du helt undgå hvede, spelt, byg og rug samt havregryn med mindre de er glutenfrie. (Aurion laver nogle glutenfrie havregryn.)

I stedet skal du ind og spise glutenfrie produkter som du efterhånden kan finde mange af i Helsekost butikker men også i mange dagligvare butikker.

Produkter der er naturligt fri for Gluten er: Amarant, Quinoa, Hirse, Ris, Boghvede, Mandelmel, Kikærtemel, Kokosmel, desuden er Chia frø og Fiber Husk godt at bruge når du bager da det gør det glutenfrie brød lidt lettere.

Jeg ser også rigtig mange der reagerer på Hvede – som altså godt kan tåle de gamle kornsorter som spelt og svedje rug, byg m.m  – Deres første reaktion er typisk at det er heldigt det ikke er gluten -men problemet med hvede er at rigtig mange færdigvarer har hvede som ingrediens så alle færdig købte boller, rugbrød, knækbrød, kager og meget mere indeholder hvede og derfor ikke tåles – selv mange glutenfri produkter eller bagerens nybagte glutenfri brød indeholder ofte hvedestivelse! så der må man altså  i gang med bageriet selv.