Fedtsyrer


De gode fedtstoffer

I dagligdagen er det vigtigt at kroppen får tilført de sunde fedtsyrer den har brug for, så den kan fungere optimalt.

Vi får rigeligt med Omega 6 gennem vores kost via planteolier, men er til gengæld ofte i underskud af den sunde omega 3, den finder man især i fede fisk, men da vores verdens have i dag er temmelig forurenede, skal man være forsigtig med hvor mange og hvilke fisk man indtager. Derfor har mange brug for at få den tilført som fiskeolie.

Omega 3 er især vigtig i forbindelse med inflammationer og smerter (her skal man helst undgå omega 6 som forværrer en inflammation)                              Derudover er omega 3 vigtig for hjernen, indlæring og hukommelse, hjerte og kredsløbet, for folk med depressioner, for hormon systemet samt hvis man ønsker at tabe sig.

Det animalske mættede fedtstof fra kød og mælkeprodukter skal begrænses

det samme gælder for fastfood som burger, pommesfrites, pizza, kager og lign. Hvorimod det sunde fra bla. fisk, oliven og hørfrø, avocado og nødder er vigtigt at få tilført i hverdagen.

Omega 3: Rigtig mange mennesker er i underskud af omega 3, som findes i fisk og hørfrøolie, til gengæld får de fleste af os pæne mængder af omega 6 via industrimad. Det giver desværre en skæv fordeling som vi bør rette op på. Hører du til dem der spiser for lidt fisk i dagligdagen, er det en god ide at tage et tilskud af fiskeolie rig på omega 3 som kosttilskud. Hørfrøolie indeholder også omega 3 men den kommer i en form kroppen ikke umiddelbart kan bruge den skal først omsættes via en process der kræver en rigtig god fordøjelse, så medmindre du er vegetar og ikke vil tage fiskeolie, anbefaler jeg ikke hørfrøolien specielt.

Der har været meget fokus på fiskeoliers renhed som selvfølgelig er vigtig, så her kan jeg anbefale Nordic Naturals omega 3 eller cod liver oil smager også godt som flydende hvor den optages bedre eller eskimo 3 kapsler fra Anjo.

Fisk: Sørg for at putte fisk på menuen i løbet af ugen, fisk er rig på de sunde omega 3 fedtsyrer som vores krop har brug for. Gravide bør dog undgå store mængder af fede fisk, der er sidst i fødekæden pga. fare for kviksølvsophobning.

Fedtstof til at stege i: De eneste fedtstoffer der kan tåle opvarmning er olivenolie, kokosolie og smør, hvor kokosolie er den mest varmestabile at stege i. Olivenolie tåler opvarmning men det skal stadig være ved svag temperatur og den må ikke ryge. Alle andre olier kan ikke tåle opvarmning de danner transfedtsyrer og skal derfor kun indtages kolde.

Undgå: margarine og dårlige blandingsprodukter som Kærgården og

Mandelsmør kan være et godt alternativ til smør at putte på brødet, det smager dejligt og så får du samtidig de sunde vigtige fedtstoffer.

.

Olie/eddike dressing:

Lav en koldpresset olivenolie/eddike dressing med krydderier i til at hælde over din salat, så optages nærings stofferne i maden bedre, samtidig med at det syrlige i dressingen har en gavnlig virkning på leveren og fedtfordøjelsen.

Smooties: Put også de gode olier i din Smootie – tilsæt en skefuld eller to af din fiskeolie, olivenolie eller den lidt sødere kokosolie, så får du de gode fedtsyrer til hjernen samtidig med at mæthedsfornemmelsen varer længere.

Danskerne har lidt af fedtforskrækkelse i mange år, og har fejlagtigt troet at man helt skal undgå fedtstof hvis man ønsker at tabe sig eller holde vægten, men her er det vigtigt at skelne mellem de usunde og de gode fedtstoffer, så man ikke dræner kroppen for de vigtige.

Mangler kroppen fedt vil den automatisk tage fra hjernens fedtdepoter og det kan give koncentration problemer, depressioner m.m. Studier viser desuden at omega 3 fedtsyrer hjælper begge veje både ved overvægt og hvis du har svært ved at tage på.

Børn der har indlæringsproblemer vil også have gavn af et omega 3 tilskud, der øger koncentrations evnen og her kan jeg ikke lade være med at nævne Eyeq som har en god bagvedliggende forskning der viser en øget opmærksomhed og koncentration hos børn.

Desuden styrker fiskeolie slimhinderne, så har man et barn med problemer i de øvre luftveje kan det være en særdeles god ide at gå i gang med fiskeolien sammen med ét godt vitamintilskud.